Blog
Joga nidra je tehnika, kjer v sproščenem in budnem stanju opazujemo podzavest ter tako razrešimo vpliv vtisov - samskar. Negativne samskare v podzavesti so vzrok za fizične napetosti, mentalne motnje in bolezni.

Joga nidra

Joga nidraJoga nidra je manj znana tehnika v jogijski tradiciji in v prevodu pomeni jogijsko spanje. V tekstih se ta besedna zveza omenja v Mandukjo Upanišadah in kasneje v Hatha Joga Pradipiki, tehnike izvajanja pa šele v tekstu Yoga Taravali, avtorja Jogi Adja Šankaračarja. Kasneje so v 70. letih prejšnjega stoletja Svami Satjananda Sarasvati, Svami Rama in Šri Ram Šarma Ačarja dodelali tehnike joga nidre ter ponesli to znanje v svet. V zadnjih letih so bile narejene tudi številne znanstvene raziskave, katere potrjujejo fiziološke, psihološke in terapevtske učinke joga nidre.

V joga nidri je naša zavest v drugem stanju, ki pa ni spanje in ni sanjanje. Cilj v procesu sproščanja telesa, zaznavanja dihanja, občutkov in vizualizacij ter ponavljanja pozitivne odločitve – sankalpe, je ostati buden ter zavestno opazovati vse procese v našem umu. Z vadbo počasi razvijamo sposobnost opazovanja podzavesti ter končno tudi širjenja zavesti. Joga nidra krepi sposobnost pratjahare, torej stanja v katerem obračamo pozornost iz zunanjih objektov v notranjost, kot je zapisano v Patanjalijevih joga sutrah.

Um kot skladišče

Rishiji, jogijski modreci, so do potankosti spoznali um in njegovo delovanje, zato so iznašli tudi tehnike, kako ga sprostiti in očistiti nepotrebnih vtisov ali samskar. V jogijski vedi je znano, da vsi vtisi, ki jih prejmemo preko petih čutil tekom celega življenja od rojstva dalje, ostanejo zapisani v umu. To so samskare, ki ostajajo v podzavesti, a vseeno učinkujejo na našo sedanjost, predvsem takrat, ko delujemo nezavedno, avtomatično, iz navade ali strahu oz. priučeno. Globoko zasidrane samskare pogojujejo naše misli in izkušnje ter nas silijo, da delujemo na določen način. So tudi vzrok za fizične napetosti, mentalne motnje in bolezni. Samskare nas omejujejo na poti naše notranje rasti in razvoja. Posebnost vtisov v podzavesti je ta, da so shranjeni v obliki simbolov, ki pa s seboj nosijo veliko število informacij. V normalnem budnem stanju nimamo dostopa do podzavesti, vendar v sproščenem stanju preko vizualizacije simbolov povezujemo zavestno budno stanje s svojo podzavestjo.

V teh stanjih lahko podoživljamo različna čustva ali spomine, nepotešene želje, bolečino, strahove ali komplekse. To nam nakazuje, da se je material iz podzavesti pričel manifestirati. Naša naloga je, da to opazujemo, kot bi gledali film. Ostanemo le zavestni opazovalec slik in jih ne analiziramo, ocenjujemo ali sodimo. To je način, kako sprostimo odvečne samskare. Veliko energije je potrebne, da ohranjamo samskare v podzavesti in ko se jih enkrat osvobodimo, najdemo ogromno nove energije, ki jo lahko usmerimo v druge aktivnosti. Čez določen čas, uvidimo svojo pravo naravo ter zmanjšamo konflikt med zavednim in nezavednim. Pravega napredka v jogi ni, brez čiščenja samskar.

Tehnika joga nidre

Sama tehnika je preprosta, saj potrebujemo le miren in temen prostor, kjer lahko ležimo na hrbtu ter mentalno sledimo navodilom učitelja ali poslušamo posnetek. Pomembno je, da je vnos informacij skozi pet čutil zmanjšan, zato ugasnemo luči, zatemnimo prostor in zapremo oči. Telo sproščeno leži v savasani, ležečem položaju na hrbtu, dlani so obrnjene navzgor. Na ta način najbolj zmanjšamo tudi taktilne zaznave. Prostor, kjer vadimo, naj bo prezračen vendar brez prepiha. Oblačila, ki jih nosimo, naj bodo udobna in topla. Umu dovolimo, da zaznava zunanje zvoke ter jih samo opazuje in se seli od enega k drugemu. Čez nekaj časa se um avtomatično umiri.

Naslednja stvar, ki jo v mislih izrazimo, je sankalpa. Sankalpa je pozitiven, kratek in v sedanjem času izražen namen, katerega trikrat v mislih ponovimo. Dobro je, da pred vadbo razmislimo in izberemo svojo pozitivno namero, katera je usmerjena v napredovanje naših osebnih karakteristik ali dvig pozitivnih lastnosti. Nikoli ne izberemo sankalpe, ki vključuje besede ne oz. zanikanje nečesa. Raje izberemo pozitivno trditev. Ko enkrat izberemo sankalpo, je ne spreminjamo, dokler ne dosežemo rezultatov.  Ti pa so odvisni od narave namena ter kako globoko jo bomo vsadili v svoj um.

Temu sledi prenašanje zavedanja oz. pozornosti po različnih delih telesa. To izvajamo mentalno, brez premikanja telesa. Ko učitelj omeni del telesa, to v mislih ponovimo, pomislimo na ta del oz. se ga zavedamo. Potek zavedanja delov telesa se vedno prične pri desnem palcu na roki in gre zelo podrobno do desnega mezinca na nogi, nato preide na levo stran, zadnjo stran in nazadnje na sprednjo stran telesa.

Fizično sproščanje se nato nadaljuje z zavedanjem svojega dihanja, katerega ritem ali globino ne spreminjamo. Samo opazujemo vdih in izdih, gibanje popka ter dotik zraka od nosnic do pljuč in nazaj. Pri tem lahko mentalno izvajamo tehniko nadi shodhana pranajame. Te tehnike poleg globoke sprostitve in koncentracije, povečujejo energijo in jo usmerjajo v vsako celico telesa.

V naslednjem koraku prebujamo različne občutke v telesu, ti so vedno v paru, kot na primer hladno in toplo, težko in lahko, bolečina in užitek ali veselje in žalost. Obujanje parov občutkov harmonizira delovanje desne in leve možganske polovice in pomaga uravnavati funkcije, katere so po navadi nezavedne. Ta praksa pomaga tudi razviti notranjo moč na emocionalnem nivoju ter prinaša čustveno sprostitev.

Predzadnja faza prinaša mentalno sprostitev. V tem delu vadeči vizualizira različne predmete, prizore iz narave oz. simbole, katere učitelj omeni. Ker imajo te slike univerzalno sporočilno vrednost, v tem stanju spodbudijo asociacijo s prizori iz podzavesti, ki se nato dvignejo v zavest. Praksa vizualizacije razvija naše samozavedanje in sprosti um tako, da ga osvobodi motečih samskar. Z zavedanjem samskar iz podzavesti, se jih osvobodimo in le te nimajo več vpliva na naše vsakodnevno delovanje. Ta praksa tako tudi vodi um v koncentracijo in meditacijo.

V zadnji fazi, ko je um očiščen ter podzavest zelo dovzetna za nove informacije, mentalno trikrat ponovimo svojo sankalpo. Na ta način jo vsadimo v podzavest, zato je zelo pomembno, da je le-ta pozitivna in v sedanjem času. Ob temo moramo imeti iskreno zaupanje, da bo namen učinkoval. Zaupanje krepi učinek namena na podzavest, kateri se bo izrazil v realnem življenju.

Joga nidra se konča s ponovnim zavedanjem telesa ter okolice. Nikoli je ne zaključujemo hitro, brez postopnega prehajanja zavedanja v fizično stvarnost.

Cilj joga nidre je, da ostanemo budni in mentalno izvedemo vse te prakse. Če se nam zgodi, da zaspimo, ni nič narobe. To le pomeni, da je telo potrebovalo spanec ter da potrebuje več prakse joga nidre.

Znanstveno dokazani učinki joga nidre

Joga nidra je bila deležna znanstvenih raziskovanj. Predvsem v zadnjem desetletju je bilo narejenih več znanstvenih preizkusov na posameznikih, ki so vadili joga nidro. Zabeleženi so sledeči učinki joga nidre:

  • sprosti se centralni živčni sistem, s tem tudi avtonomni živčni sistem, umiri se tempo metabolizma telesa, mišice se sprostijo, arterije se razširijo, kar vpliva na znižanje krvnega tlaka in tako pomembno vpliva na zdravje srca in ožilja,
  • možgansko delovanje se umiri, možgani v tem stanju producirajo alfa valove,
  • zmanjša se stres ter anksiozna stanja,
  • zviša se imunost telesa,
  • vrednosti hemoglobina se povečajo,
  • sprostijo se notranji organi, kar vpliva na boljšo absorpcijo in asimilacijo hrane,
  • pozitivno vpliva na odpravo psihosomatskih bolezni,
  • izboljša dihalne funkcije in s tem izboljšuje stanje astme,
  • zviša se občutek dobrega počutja, zadovoljstva in sreče,
  • zviša se sposobnost učenja in pomnjenja,
  • pozitivno vpliva na spanje.

Joga nam je dala še eno tehniko, s katero delujemo na fizično telo, zavest in podzavest. Redna vadba joga nidre ima tako globoke učinke, ki so vidni na našem počutju in fizičnem telesu.

V Ajurjoga centru vedno zaključimo vadbo joge z daljšim vodenim sproščanjem, ki vsebuje elemente joga nidre. Na ta način delujemo na telo in um. Vabljeni na različne tečaje.

Vir: A handbook of Yoga Nidra, Kamakhya Kumara, 2013; Yoga nidra, Swami Satyananda Saraswati, 1975