Blog
Anksioznost in panična motnja sta v porastu pri nas in v svetu. Prizadeneta iznenada in ohromita normalno življenje. Ajurveda ponuja naravne postopke, s katerimi preprečujemo ali upravljamo to stanje.

Anksioznost in panična motnja v ajurvedi

Anksioznost v ajurvedi”Hitim, pred mano je rok za oddajo materiala in šef je že tretjič spremenil idejo kaj bi. Ni časa za kosilo, vendar mi kava pomaga, da me dvigne. Težko se koncentriram in skrbi me, kako bom lahko vse izpeljala. Doma me čaka še kup obveznosti, zato šele zvečer uspem pojesti krožnik mešane solate. Sem pa zjutraj spila velik super smoothie, kateri mi da energijo. Imam suho kožo, pogosto me zebe v roke in noge. Saj to ni nič nenavadnega, navsezadnje je zunaj mrzlo in piha. Zadnje čase sem večkrat doma pozabila mobitel, tudi ključe vedno iščem. Časa mi primanjkuje in počutim se tesnobno. V glavi imam tisoč in eno misel. Želim biti fit in se sprostiti, zato tečem. Prebava? Hmmm. No ja, kava pomaga, pa tudi dva velika kozarca vode spijem na tešče. Pred dnevi, sem imela grozno noč. Zbudila sem se, ker mi je srce pospešeno utripalo. Nisem vedela kaj je. Strah me je bilo. Dihala sem globoko in hitro, ker mi je zmanjkovalo sape. Mislila sem, da mi bo srce odpovedalo. Še dobro, da je minilo. Se pa bojim, da se ponovi. Kaj če se mi to zgodi v trgovini ali avtomobilu?”

V ajurvedi bi temu stanju rekli povišana vata doša. Kaj to pomeni?

Ajurveda temelji na predpostavki petih elementov, ki sestavljajo celoten univerzum kot tudi človeka. Ti elementi so prostor, zrak, ogenj, voda in zemlja. Nanje gledamo skozi lupo kvalitet, ki jih prinašajo in ne kot na dejanske fizične elemente. Z združevanjem elementov ajurveda definira principe delovanja telesa, imenovane vata, pitta in kapha doša. Vse tri doše opravljajo različne funkcije v telesu, zato so vse prisotne. Ljudje se med seboj razlikujemo glede na dejstvo, v kakšnem razmerju so doše izražene. Temu pravimo ajurvedska konstitucija in ta vpliva na naše umsko telesne značilnosti.

Vata došo sestavljata elementa prostor in zrak. Princip vata v telesu povzroča mobilnost. Mentalne funkcije, čutilne zaznave, živčni impulzi, dihanje, peristaltika, izločanje in cirkulacija so v njeni domeni.

Če si želimo pomagati z ajurvedo, moramo poznati dva principa s katerima ajurveda deluje. To sta: enako povečuje in nasprotno zmanjšuje. Tega se poslužujemo, ko želimo pripeljati doše v ravnovesje in se nanaša na kvalitete, ki jih zaznamo v nas samih, v okolju, v hrani, ki jo uživamo, v aktivnostih, ki jih izvajamo…

Ker so kvalitete vata doše suha, lahka, mrzla, groba, subtilna in mobilna, se moramo poslužiti nasprotnih kvalitet, da jo uravnamo. Vata doša je delikatna, zato potrebuje hrano, aktivnosti in okolje, ki prinašajo oljnost, težo, toploto, mehkobo, maso ter stabilnost v telo in um.

Principi ajurvede delujejo prvotno na telo in preko tega na um, ki je v primeru povišane vata doše nemiren, razpršen in naprizemljen.

Ajurveda v praksi

Tisočletna znanost o življenju je ustvarjena tudi za današnji čas. Že enostavne spremembe v prehrani in načinu življenja bodo dale rezultate. Sledeči osnovni napotki bodo omilili povišano vata došo.

  • Vnesimo rutino v spalne navade, zgodnji odhod v posteljo bo blagodejno vplival na regeneracijo telesa.
  • Redni in topli obroki so pomembni, zato si vzemimo čas za zajtrk, kosilo in večerjo.
  • Hrana, ki jo uživamo naj bo kuhana, popečena ali dušena. To pomeni, da ne jemo presne hrane, torej surovega sadja in zelenjave, saj vsebujejo kvalitete lahkega, mrzlega in grobega značaja, katerim se želimo izogniti.
  • Hrana naj bo vedno topla po temperaturi in kvaliteti. Najboljše so enolončnice, kjer se zelenjava, stročnice, žita in tople začimbe kuhajo skupaj. Ne pozabimo dodati že kuhani jedi veliko žlico olivnega olja ali gheeja.
  • Jejmo hrano sladkega, slanega in kislega okusa ter se raje izognemo hrani grenkega in trpkega okusa. Malo pikantnega nam ne bo škodilo.
  • Čez dan pijemo tople napitke, ki ne vsebujejo kofeina.
  • Za boljše spanje spijemo kozarec toplega mleka, kateremu dodamo ingver, kurkumo in muškatni orešček.
  • Večkrat na teden celo telo masiramo s toplim sezamovim oljem – abhyanga, kateremu lahko dodamo nekaj kapljic lavandinega olja. Ne pozabimo na lasišče in stopala. Toplo kopel ali tuš si privoščimo po masaži (pazimo, da nam ne zdrsne; mastne površine bomo najbolje očistili s čistilom za posodo).
  • Izogibajmo se mrazu in vetru ter se vedno zaščitimo s primernimi oblačili.
  • Izvajamo fizične aktivnosti, katere poudarjajo počasno, nežno in umirjeno gibanje ter usklajenost z dihanjem.
  • Vsak dan si vzamemo nekaj časa zase in se začutimo. Opazujemo telo, občutke in misli.

Ta starodavna znanost o samozdravljenju nam nudi učinkovit način spoznavanja sebe. Ko se naučimo prepoznati simptome in vnesemo enostavne spremembe v prehrano in naš vsakdanjik, lahko zaživimo polno življenje v skladu z naravo.

Ajurveda pozna posebna zelišča, specifično hrano, začimbe, tehnike čiščenja telesa in postopke dnevne rutine, ki delujejo na vata došo, vendar so te določene glede na posameznikovo konstitucijo in posebnosti.

V Ajurjoga centru dobite individualne napotke, kako ravnati v primeru anksioznosti ali paničnih motenj, oglasite se na svetovanju iz ajurvedske medicine. Pri teh stanjih je tudi zelo učinkovita ajurvedska oljna masaža telesa ali antistresna masaža, kjer se uporabljajo medicirana topla olja ter odpravljajo blokade preko akupresurnih točk ali marm.

Vadba joge, ki je specifična za tovrstna neravnovesja – joga vata vsebuje specifične jogijske vaje, dihalne tehnike in meditacije, ki pomagajo pri povišani vata doši. Pomebna je tudi vadba joga nidre. Tovrstna joga poleg ajurvedskih napotkov predstavlja celovito rešitev za ravnovesje.